Week 4: Nog meer stranden - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Jirry Pons - WaarBenJij.nu Week 4: Nog meer stranden - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Jirry Pons - WaarBenJij.nu

Week 4: Nog meer stranden

Door: Jirry

Blijf op de hoogte en volg Jirry

05 Februari 2013 | Brazilië, Florianópolis

De werkweek was weer heel normaal, afgezien van een potje poker op donderdag na de werkdag was ik heel de week gewoon lekker aan de gang. Mijn opdracht begint steeds meer vorm te krijgen, wat wel mooi is. Ik ga nu denk ik wel de goede richting op en hoop volgende week wat eerste resultaten te hebben.

Wel iets wat ook even moest gebeuren deze week was het registreren van mijn visum, lekker wat Braziliaanse bureaucratie op zijn best! Ik was eerst op dinsdag met mijn huisgenoot (ondanks dat het de federale politie is kan niemand daar engels, dus ik had een tolk nodig) om 9 uur naar de federale politie gegaan. Leek mij op zich een prima tijd, echter waren alle tickets voor die dag al uitgedeeld en kon ik die dag niet geholpen worden. Ik moest de volgende dag om 07:30 terugkomen... Dus daar stonden we weer de volgende dag om precies dezelfde boodschap te krijgen. Maar mijn naam werd genoteerd en er was een kleine kans dat ik als ik om 13:00 terugkwam ik geholpen zou kunnen worden. Ik kreeg ook meteen een lijstje mee met papieren die ik nog ff moest regelen (ik wist van nix..). Ik moest pasfoto's laten maken, kopieën maken van mijn paspoort en aankomst papiertje en ff 70 euro aan belastingen betalen. Het betalen hiervan kon ook alleen via een Braziliaanse rekening, dus ik ben maar naar het lab gegaan om om hulp te vragen. Om 13:00 bracht een van de gasten van het lab genaamd Pedro me weer naar de federale politie en daar werd mij verteld dat ik iig vandaag gezien zou worden. Na een uur was ik aan de beurt en alles was prima (denk ik, Pedro deed het woord), behalve de betaling van de belasting, die was enkel gereserveerd en nog niet betaald... Terwijl al mijn vingerafdrukken geregistreerd werden probeerde Pedro de betaling af te ronden, maar dit was ook weer een heel gedoe. Uiteindelijk was het allemaal wel gelukt maar ik was er toch een groot gedeelte van mijn dag aan kwijt.

Zaterdag was het weer prachtig weer dus tijd wederom tijd om wat stranden af te gaan. Ik moest in de ochtends toch vroeg op om een poging te doen tot kaarten regelen voor Low Lands (wat gelukt was woehoe!), dus ik heb daarna meteen de bus gepakt naar een van stranden die mij door veel mensen werd aangeraden, Praia Mole. Mole betekent fijn, wat slaat op het fijne zand dat dit strand heeft. Na een verfrissende duik ben ik naar het noorden van dit strand gelopen waar je via een pad en door over wat rotsen te klauteren bij een wat rustiger strand komt, genaamd Praia Galheta, dit bleek een naturisten strand te zijn, maar hier heb ik verder niet zoveel last van gehad :P.

Toen heb ik een bus gepakt die mij naar Barra da Lagoa bracht, dit is echt een van de grote toeristische stranden. Er waren veel winkeltjes met souveniers, helaas niks interessant. Na een matig resaurante aquilo te zijn ingedoken (was heel toeristisch, volgens mij begin ik al een beetje in te burgeren), ben ik het drukke strand maar es gaan verkennen. Als je wat verder doorloopt over het strand kom je op een tweede strand genaamd Praia Moçambique, welke met 7.5 km het langste strand hier is en bijna compleet verlaten vergeleken met Barra da Lagoa. Maar het begon allemaal wel weer erg warm te worden en ik had geen zin om weer te verbranden dus rond 3 uur na zo'n 6 uurtjes strandjes bezoeken ben ik maar weer huiswaarts gegaan.

In de avond weer lekker naar de sportschool gegaan en nog een stukje gaan hardlopen. Ik probeer dit elke dag te doen, als de spierpijn niet te erg is lukt dit ook. Mijn avondeten die dag bestond uit cup noodles gemaakt met warm water uit het koffiezetapparaat omdat het gas opeens op was en ik dus niet kon koken, ik moest iets he. Die avond ging ik maar in mijn eentje stappen want aan mijn huisgenoot heb ik niet zoveel als het hierop aankomt en verder ken ik naast de gasten van het lab nog niet zoveel mensen. Ik had wel een mooie avond hiervoor uitgekozen (niet zo..). De bussen reden namelijk niet in de avond omdat begin deze week wat bussen in de fik waren gezet, samen met wat gebouwen van de politie hier. Kennelijk wraak van de bendes hier die door de politie gepakt waren. Maak jullie verder geen zorgen hierover, er zijn geen mensen bij gewond geraakt ofzo maar toch rijden bussen nu soms ook onder politie escort. Maar goed, dat was dus punt 1, punt 2 was dat die zaterdag een religieuze feestdag was, dus vrijwel alle barretjes waren die avond dicht. Maar ik kwam een Braziliaan tegen waar ik de rest van de avond een biertje mee heb gedaan in São José, de stad die tegen Floripa aanligt. Best een vreemde avond uiteindelijk, volgende week meer kansen.
Zondag was het echt rukweer, alleen maar snoeiharde regen de hele dag, dus helaas heb ik toen niks ondernomen.

Volgende week is het eindelijk carnaval! Helaas zullen er geen grote parades zijn omdat de gemeente geen geld aan carnaval uitgeeft dit jaar (heb ik weer), maar ik weet al waar de leukste straatfeestjes schijnen te zijn. Ook treden Calvin Harris en Tiesto hier op waar ik zeker naartoe zal gaan! Deze elektronische feestjes schijnen echt iconisch te zijn voor Floripa. Ook komt deze week nog een Nederlandse student die ik ken van Eindhoven hier naartoe om ook stage te gaan lopen.

En dan nu, het moment waarop jullie hebben gewacht en wat ik erin ga proberen te houden. Drie dingen die jullie (waarschijnlijk) nog niet wisten over Brazilië:
1.) Brazilianen spoelen hun wc papier niet door, het viel mij op dat in alle wc's afvalbakken staan die uitpuilen van het wc-papier, best wel smerig eigenlijk..
2.) Brazilianen zijn heel goed in rijen vormen, soms weten ze zelfs niet waarvoor ze in de rij staan volgens mij. Zo sta ik altijd vrij lang in de rij bij de supermarkt, want alles gaat hier lekker rustig en 3 in de rij kassa erbij is hier verre van bekend. Ook was ik vorige week op een heel druk busstation, echt heel chaotisch, maar toen de bus eenmaal aankwam stond er binnen no time een mooie georganiseerde rij, zomaar opeens!
3.) Brazilianen vinden het erg lekker om van die mini friet chips op hun eten te doen. Het wordt over salades, pasta en rijst etc. gegooid, zelf ben ik er nog niet zo'n giga fan van, maar af en toe is het wel lekker.

• 05 Februari 2013 - 16:10

Marga & Jack Twiss:

Prima reis/stage verslagen Jirry, heel erg leuk!
    Wij hopen dat de jongen uit Eindhoven die ook stage gaat lopen een goede mede stagiaire zal zijn, alleen is maar alleen, toch...? en met twee heb je een beetje aanspraak.
    Veel plezier straks met Tiesto als hij daar gaat draaien en toch ook plezier met de Carnaval's dagen.
    Alaaaaaf!

Groetjes,