Update 6: Orlando, shoppen en Disneeeeey - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Jirry Pons - WaarBenJij.nu Update 6: Orlando, shoppen en Disneeeeey - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Jirry Pons - WaarBenJij.nu

Update 6: Orlando, shoppen en Disneeeeey

Door: Jirry

Blijf op de hoogte en volg Jirry

09 Juni 2018 | Verenigde Staten, Orlando

In Orlando waren er een paar prioriteiten en ze staan hierboven, shoppen en Disney. Daarom gingen we op dag één in Orlando, eigenlijk was dit dag twee maar dag één met nauwelijks slaap tel ik even niet mee, naar het eerste Disneypark. Animal Kingdom was aan de beurt.

Even tussendoor eerst iets over de parken nog, al sinds ik een klein ukkie ben gaan wij als gezinnetje met veel enthousiasme naar de Disneyparken. Gewapend met een handtekeningenboekje ging ik Disneyland Parijs door op zoek naar Disney karakters. Daarnaast heeft Disney natuurlijk parades, attracties, et cetera, maar die handtekeningen waren toch wel een dingetje. Ik heb er nu met een paar dubbele achtenzeventig (inclusief de zeven die ik deze vakantie gescoord heb), van Knabbel tot Stitch en van Mary Poppins tot Jafar. Als mijn huis af zou branden en ik kon nog terug om één ding te redden, dan zou het dit boekje zijn.

Naast Parijs zijn we ook een keer naar het park in Californië geweest (waar het allemaal begonnen is), maar Orlando blijft toch wel onze favoriet aangezien dit ons derde bezoek is. Midden in de moerassen van Florida bestaat het geheel uit vier pretparken (Magic Kingdom, Animal Kingdom, Hollywood Studios en Epcot), twee waterparken, een winkelgebied, verschillende golfbanen, een hele zooi hotels en aan alle hijskranen en constructiegebieden te zien zijn ze nog lang niet uitgebouwd!

Goed, Animal Kingdom dus. De grote boom met houtsneden van het hele dierenrijk begroette ons ook dit jaar weer en onder een brandend zonnetje schoten we een gloednieuw deel van het park in. Een levende set van Avatar was hier nagebouwd en het leek echt net alsof we ons écht door Pandora waanden. Bijzonder knap gemaakt met overal grote, puffende planten, zwevende rotsen zo’n acht meter boven onze hoofden waar watervallen vanaf kwamen en grote, neppe slakken op een kunstmatig meertje. De wachttijd voor beide attracties in dit gebied zat boven de twee uur dus we zochten eerst maar even verder.

Uiteindelijk wilde papa graag naar de Finding Nemo musical (uitgevoerd onder andere met handpoppen van alle visjes) en dat was meteen een goed half uur vermaak. Daarna gingen we de Kali River Rapids in, denk aan de Piranha van de Efteling maar dan net iets groter, mooier aangekleed en natter. Vervolgens was het tijd voor iets meer spanning, mama en ik gingen naar de achtbaan van dit park. Expedition Everest stopte ons in een gammel mijnkarretje dat achterna gezeten werd door een heuze Yeti!! Met een stukje achteruit, een diepe duik naar beneden en voldoende heen en weer geschud was het echt een topattractie!

Ondertussen was één van de wachtrijen in Pandora wat minder waardoor we naar de Na’vi River Journey gingen. Een rustig ritje door Avatar-land wat weer een beetje aan Droomvlucht (ook die van de Efteling) deed denken. Bijzonder mooi gedaan, zo zie je dat de techniek van dit soort attracties verre van stil staat. Door de hologram projecties en levensechte poppen vergat je bijna dat het allemaal nep was. Ik dook daarna met pap nog even in It’s Tough to be a Bug, een 4D attractie van de Pixar film A Bug’s Life (bestaande uit stinkinsecten, muggensteken en beestjes onder je stoelen).

Weer buiten begon het een beetje te regenen en toen we net in de wachtrij voor Dinosaur stonden begon het een beetje te stortregenen. In deze attractie gingen we in een tijdreis autootje terug naar vlak voor de komeetinslag die een einde heeft gemaakt aan de dino’s waar we achterna gezeten werden door een carnotaurus. We kunnen het gelukkig navertellen! De regen was na de attractie niet minder geworden dus van schuilplek naar schuilplek (het kwam echt met bakken naar beneden) bewogen we maar richting de uitgang, want het was zo ook wel weer best. Na kletsnat in de airco van een Wendy’s gegeten te hebben gingen we thuis maar opwarmen, de volgende dag uitplannen en daarna lekker slapen.

Het hoofdpark Magic Kingdom was aan de beurt! Het park is behoorlijk groot en omringt door meren dus vanaf de parkeerplaats neem je eerst een ritje in een trolleywagentje en daarna een boottochtje. Bij aankomst moesten we voor de entree de traditionele groepsfoto schieten, dit was overigens ook de enige groepsfoto van heel de vakantie bedenk ik me nu. Binnen waren we net op tijd voor de “Move It! Shake It! Dance & Play It!” parade, waar eigenlijk vooral mama wild bij stond te dansen.

Vervolgens gingen we weer wat attracties in! De airco en de koelte van het water bij It’s a Small World waren erg fijn. Daarom was het misschien niet eens zo erg dat de attractie zo’n 4-5 minuten stil stond toen we binnen waren. Het was namelijk weer een zonnetje van jewelste dat deze dag over ons heen aan het schijnen was. Bij Buzz Lightyear's Space Ranger Spin (de titel zegt het al, met lasers op doelwitten van de Zurg schieten terwijl je zelf je karretje heen en weer kan laten spinnen) had ik een topscore te pakken van 105.000 punten (de laatste keer was ik juist mega slecht) waarna we door gingen naar Fantasy Land. De laatste keer dat we hier waren in 2012 werd dit stuk nog gebouwd dus we konden nu eindelijk zien wat het geworden is!

Ze hadden er zeker iets moois van gemaakt, zelfs de wachtrij van de attractie Under the Sea, Journey of The Little Mermaid was een plaatje om in te staan. Hier wilde mama heeeel graag in en ook hier was wederom te zien wat ze met technieken van nu voor elkaar kunnen krijgen. Weer bij de uitgang stond Gaston ons twee deuren verder op te wachten. Handtekening scoren en met mijn eigen spierbundels op de foto, waarna hij de opmerking maakte dat er in Europa kennelijk niet gesport wordt…

Na die teleurstelling gingen we naar Pirates of the Caribbean, de attractie die Disney om heeft weten te zetten in een uiterst succesvolle filmserie. Ver voor die filmserie waren wij al fans, dankzij de grappige poppen, de leuke muziek en de natte val in het donker die het karretje in het begin maakt. Wat me opviel was dat de vrouwenveiling (bestaande uit een rij geboeide vrouwen waar dronken piraten op aan het bieden waren) die je halverwege altijd tegen kwam vervangen was door een spullenveiling, waar een stoere piratenvrouw voor stond om de biedingen aan te horen.

Licht nat van de attractie was er nog meer nattigheid in aantocht, de dagelijkse regenbui kwam er weer aan. In de rij voor The Many Adventures of Winnie the Pooh (weer een favorietje van ons mam) begon het echt goed te storten, zo goed dat ik op de Disneyworld app zag dat alle buitenattractie gesloten waren. Na het ritje langs de huffels en de woezels bewogen we van winkeltje naar winkeltje richting de uitgang maar toen het opklaarde namen we nog een omweg via de Monsters Inc. Laugh Floor. Dit is een komedie show waarin animaties op het scherm live door acteurs worden ingesproken met de nodige betrekking van het publiek! Wij waren helaas en gelukkig niet de sjaak.

Dit was alweer de laatste attractie van de dag en op de terugweg was het helemaal opgeklaard voor nog een ronde parade. Terug bij het huisje hebben we weer eens zelf gekookt, toch fijn die afwisseling. De volgende ochtend vond ik het best om maar eens wat van die eerdere hamburgers eraf te training in de fitnessruimte van ons complex. Het was weer een rustig ochtendje, want we wilden de eindshow van Disney Hollywood Studios halen vandaag.

Dit park is omgetoverd in een Star Wars paradepaardje sinds de laatste keer dat we hier waren. Wellicht dat dat iets te maken heeft met de overname van Lucas Films. We waren namelijk net op tijd om de First Order March mee te maken, die bestond uit Captain Phasma die met een team stormtroopers op zoek was naar rebellen. Toen ze voorbij gemarcheerd waren wilde papa perse de Frozen Sing Along attractie in. Ho ho ho, let it go, let it go, let it go. Eigenlijk was het stiekem nog best wel leuk ondanks dat onze neus en longen na het einde vol zaten met kleine bellenblaas belletjes die als nepsneeuw moest fungeren tijdens de grote finale.

We waren vers uit de show net op tijd om nog een stukje van alwéér de First Order March mee te maken. Waarna we doorliepen naar de zogenaamde Star Wars Launch Bay. Hier was allerlei spul te zien, helmen van figuren uit de films, lightsabers, verschillende voertuigen in het klein, van alles. Mijn nerderige hartje sloeg weer eens een slag over. De hoogtepunten hier waren wel Chewbacca en BB8 ontmoeten. Chewbacca kwam ons al begroeten met een grote knuffel voor mama die haar eigenlijk iets te langharig duurde. Op weg naar BB8 kwamen nog wat willekeurige stromtroopers tegen die weer op zoek waren naar rebellen. Leuk gedaan. BB8 zelf was ook goed gedaan, dankzij zijn piepjes en reactie op de antwoorden die wij gaven op de vragen van het omringende Disneypersoneel. Het robotje keek ons zelfs recht in onze ogen aan!

Voor iedereen die hier trouwens geen touw aan vast kan knopen, kijk die films en laat mij lekker gelukkig zijn.

Toen was het tijd voor dé beste attractie van heel Disneyworld. Toy Story Mania. 3D bril op, touwtje in de hand en gaan. We zaten in karretjes die flink heen en weer gehusseld werden en tussen die momenten door reden we langs 3D schermen waarop we met onze geweren taarten, ballen en dartpijltjes af konden vuren. Zo veel mogelijk punten scoren was het doel en voor elke taart die we schoten moest een ruk aan het touw van het geweer gegeven worden. Het komt uiteindelijk neer op een potje flink panisch touwtje trekken gecombineerd met tegelijkertijd nog dingen proberen te raken. Elke keer weer hilarisch. Doordat ik de hoogste score had van ons karretje van acht man hoorde mijn ouders en zusje de rest van de dag niets anders meer.

Vervolgens een kort loopje door een hal vol met Disney geschiedenis die eindigde met de uitbreidingsplannen. Eind deze maand gaat gewoon Toy Story Land open! Verdomme, waren we toch net te vroeg hier! In deze hal hebben we ook nog even Star-Lord en Groot ontmoet van de Guardians of the Galaxy. Vooral Groot was erg leuk gedaan, het kleine boompje werd waarschijnlijk vanaf afstand bestuurd door iemand terwijl hij met zijn “I am Groot!” ook daadwerkelijk leek te reageren op wat er gezegd werd. Weer uit de hal was de wachtrij voor Toy Story Mania ondertussen erg kort (25 minuten i.p.v. 80, de eerste keer hadden we onze fast-pass gebruikt, waarmee je zelfs al thuis op de bank een bepaald tijdslot voor een attractie kan reserveren) dus Zoë en ik gingen hier meteen gebruik van maken. Wederom was ik de beste van ons wagentje en wat werd ik toegejuicht. Door mezelf voornamelijk.

De volgende attractie was Star Tours, waarin ik met mama meegenomen werd naar enkele scenes uit verschillende Star Wars films. De attractie is al behoorlijk oud maar blijft voor ons als fans zeker een leuke! Vervolgens waren we net op tijd op het centrale plein van het park voor de Star Wars a Galaxy Far Far Away show. Deze bestond uit beelden van verschillende films uit de trilogieën gecombineerd met karakters zoals Darth Maul, Boba Fett, Darth Vader en Rey die op het podium hun gezicht lieten zien. Zo, tijd voor eten.

Toen die maaltijd (ik had een keer een salade, deed me goed) goed gezakt was ging ik met mams nog een keertje de Star Tours attractie in waar we nu in wat scenes van de nieuwe trilogie belandden. De tweede keer was dus nog leuker! (want die eerste keer zaten we in scenes van de prequels...) Vervolgens zaten we op het centrale pleintje, welke zelfs drie kwartier van te voren al aardig vol was, te wachten op de avondshows.

De eerste was Disney Movie Magic, wat bestond uit projecties van allerlei Disneyfilms op het Chinese theater (een nagebouwde versie van het beroemde gebouw in Hollywood) met de nodige muziek. Vervolgens ging een kwartier later Star Wars: A Galactic Spectacular los, wat bestond uit een compilatie van de films waar ik kippenvel van kreeg, onder de begeleiding van een flinke portie vuurwerk.

Met nog vier dagen te gaan is dit toch wel weer een aardig stukje tekst, dus ik splits Orlando bij deze toch maar in tweeën. Tot deel twee!