Eerste weekend en "werkdag" - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Jirry Pons - WaarBenJij.nu Eerste weekend en "werkdag" - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Jirry Pons - WaarBenJij.nu

Eerste weekend en "werkdag"

Door: Jirry

Blijf op de hoogte en volg Jirry

08 Januari 2013 | Brazilië, Florianópolis

Voor ik het wist was mijn eerste weekend hier in Florianópolis alweer voorbij. De zaterdag stond voornamelijk in het teken van even lekker tot rust komen en de buurt een beetje verkennen. Ik ben een beetje gaan rondlopen en natuurlijk was ik op een gegeven moment bijna verdwaald. Tot ik de supermarkt tegen kwam waar ik vrijdagavond al was geweest. Ik ben verder niet echt bijzondere dingen tegengekomen helaas maar ik had wel een veilig gevoel toen ik door de straten van de stad liep. Iets waar je natuurlijk niet snel aan denkt als je denkt aan Brazilië, met de favela's, veel oplichterij en andere troep. Maar natuurlijk is Brazlië veel en veel meer dan dat. (in de positieve zin natuurlijk)

De zondag was wat spannender, toen ik wakker werd heb ik meegegeten met mijn huisgenoot en zijn vriendin. Daarna vroeg ik mijn huisgenoot of hij me iets van het eiland kon laten zien. Hij vertelde dat hij wat vrienden had in het noorden van het eiland die mij graag wilde ontmoeten. Zo namen wij dus de bus naar het noorden van het eiland, wat best goedkoop was, voor 1 euro kan je eigenlijk wel overal op het eiland komen, maar we zaten wel zo'n uurtje in de bus! Daar aangekomen hebben we meegegeten en gingen we een kaart spelletje doen. Voor mij was dit allemaal natuurlijk best verwarrend omdat ik geen idee had waar de gesprekken aan tafel over gingen, wat me wel duidelijk werd is dat iedereen met andere regels speelde, wat het allemaal nog wat ingewikkelder maakte.
Na het meest verwarrende kaartspel van mijn leven gingen we nog naar het strand, dit was best cool maar ik heb helaas geen foto's. Ik ben er namelijk achter gekomen dat ik niets heb meegenomen om de foto's van mijn fototoestel over te zetten naar mijn laptop, dus ik kan enkel de foto's delen die ik met mijn mobiel maak. Maar geloof me, het zag er mooi uit, ik heb nu dus 1 van de 42 stranden gehad, nog 41 te gaan!

Zondagavond ben ik ook nog naar een bar geweest met mijn huisgenoot, zijn vriendin en een maat van mijn huisgenoot. We hebben buiten aan het terras (in de avond ja, maar wel met 25 graden natuurlijk) een paar biertjes gedronken. Dit bier is echt totaal anders dan in Nederland, het is veel zoeter, heeft minder bubbels en is daarom een stuk verfrissender, wat me best bevalt. Eigenlijk heeft het niets met "ons" bier te maken, maar het smaakt best goed. Zeker de prijs, ik heb 1.2 liter bier op die avond uit twee flessen van 0.6 liter (lekker groot, ook een plus), en dat kostte mij een schamele 3 euro en 50 cent. Kortom, het bier hier is awesome!

Na een lunch in een "restaurante aquilo" (een restaurant waar je je bord volschept met eten en vervolgens per kilo betaald) met mijn huisgenoot, wat echt weer heerlijk eten was, ik kan hier zeker aan wennen, begon mijn eerste werkdag. Deze eerste "werkdag" zou beginnen om 14:00 (na 20 minuutjes lopen vanaf mijn appartement) en zoals ik al had verwacht begon deze nog iets later omdat de professor waar ik onderzoek bij doe een half uur te laat kwam. Op zich maakte mij dit weinig uit, het zonnetje scheen lekker en ik had mijn boekje Portugees for dummies bij om wat te oefenen. De professor stelde mij eerst voor aan de mensen in het lab, daarna was het tijd om me in te schrijven aan de universiteit, door mijn visum ging dit allemaal vrij gemakkelijk. Vervolgens gingen we naar de kamer van de professor waar hij mij nog het een en ander over de stage zou uitleggen. Er kwam echter een meisje met ons meelopen die interesse had om bij de professor onderzoek te doen. Het resultaat was dat ik bijna twee uur zat te luisteren naar een gesprek in het Portugees waar ik dus niks van snapte. Zodoende was het alweer bijna half 6 toen ik eenmaal kon beginnen. Deze week ga ik voornamelijk mijn favoriete activiteit doen van elk onderzoek: documentatie lezen, yeeeeey. Deze week wordt dus enkel en alleen papers bestuderen en het project zo goed mogelijk proberen te begrijpen. Maar het onderzoek zelf is best gaaf, het is gebaseerd op een test faciliteit in spanje:
http://www.euro-energy.net/infrastructures/25.html
(het vierde project van boven: 1.8 MWt DISS Test Facility)
Volgende week zal ik de echte inhoud van de opdracht gaan bespreken.

Na een beetje papers lezen ben ik om 7 uur maar naar huis gegaan. Mijn eetschema begint steeds meer Braziliaans te worden, ik eet 's ochtends een stuk meer, in de middag het meest, lekker vlees met rijst en bonen enzo en in de avond eet ik nog maar een klein beetje, ook pas rond 8 uur vaak. Deze manier van leven bevalt me ook wel moet ik zeggen, in de middag lekker flink bunkeren en niet uitgebreid hoeven te koken als je thuiskomt scheelt zelfs gewoon tijd!
Zo ben ik vandaag ook met Pedro (een van de gasten in het lab die goed engels kan) weer naar een restaurante aquilo geweest waar ik gewoon alweer heerlijk gegeten heb.
Nou, dat was de update week, verwacht aan het einde van deze week ongetwijfeld meer!

  • 16 Januari 2013 - 14:24

    Marga & Jack Twiss:

    Beste,

    Een leuk eerste verslag voor ons dat smaakt naar meer.
    Graag vernemen wij verder, wel spannend allemaal hoor
    Nu, we zullen je volgen.

    Vriendelijke groetjes uit het koude Nederland waar de sneeuw is binnengevallen,

    Marga & Jack.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jirry

Actief sinds 04 Jan. 2013
Verslag gelezen: 10963
Totaal aantal bezoekers 165378

Voorgaande reizen:

11 Juli 2023 - 16 Augustus 2023

Huwelijksreis

01 Juli 2021 - 31 Mei 2023

Duikvakanties

23 Juli 2022 - 13 Augustus 2022

Cambodja 2022

01 Augustus 2021 - 20 Augustus 2021

Backpacken door Griekenland

15 Juli 2020 - 24 Juli 2020

Kasteeltjestour 2020

20 Juli 2019 - 14 Augustus 2019

Roadtrip door voormalig Joegoslavië

18 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Backpacken met m'n lief: Nepal

19 Mei 2018 - 14 Juni 2018

Amerika reis met paps en mams

12 Oktober 2016 - 24 December 2016

The Epic Jirry Journey

23 Juni 2014 - 25 September 2014

Stella reisjes

11 Juli 2014 - 20 Juli 2014

Leipe trips

03 Januari 2014 - 12 Januari 2014

Skivakanties

20 Augustus 2013 - 02 December 2013

Australië en meer

04 Januari 2013 - 26 Maart 2013

Stage in Florianopolis, Brazilië

Landen bezocht: