Update 10: Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jirry Pons - WaarBenJij.nu Update 10: Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jirry Pons - WaarBenJij.nu

Update 10: Hong Kong

Door: Jirry

Blijf op de hoogte en volg Jirry

10 November 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Allereerst mijn exuses, mijn laatste reisverslag van Singapore staat nog op mijn laptop die ik pas weer op 28 november zal zien, daarom houden jullie deze te goed. Voor nu mijn verhalen over ons bezoek aan Hong Kong.

Om een uurtje of 8 in de avond kwam onze groep van acht aan op Hong Kong airport. Na daar een avondmaaltje te regelen gingen we met de bus richting ons hostel. Vanaf dit punt was ik de reisleider, elk hostel of hotel waar we zaten was door mij geregeld en elke stap die we zouden zetten kwam van mij (min of meer). De busrit liet denk ik al goed de slechte kant van Hong Kong zien, zo reden we langs de grote, volgepropte wolkenkrabbers en was er eigenlijk niet veel anders in zicht. Voor het gebouw waar ons hostel zat werden we al meerdere malen lastig gevallen door mensen die of drugs of een maatpak wilden verkopen, rare combinatie. Eenmaal bij de receptie van het hostel was er een chinees waarbij we snel moesten afrekenen voordat we onze kamers betraden. Ik zat met Koen, Remi en Roy op één kamer met twee twee-persoons bedden. Wat ze hier niet helemaal bij hadden verteld was dat de bedden in principe anderhalf persoons waren, waardoor ik nu best wel heel erg knus met Roy in ons bedje lig. Verder is er in de kamer eigenlijk geen ruimte voor wat dan ook, spoelt onze wc niet door en moet je vijf minuten voordat je warm wilt douchen een knop omzetten die op de gang zit (een gang die stinkt naar chili saus). Ondanks dat allemaal konden we er gelukkig wel om lachen.

De eerste echte dag Hong Kong begon redelijk vroeg met de metro pakken naar Lantau Island, één van de vele eilanden die Hong Kong vormen. Daar was mijn plan om een hike te doen die zou leiden naar het grootste bronze boeddha beeld ter wereld. Waar deze hike begon wist ik eigenlijk niet precies dus het kwam er op neer dat we ongeveer de goede kant op gingen lopen, lekker op gevoel. Zo langs de waterkant over een zooi stenen begonnen we als echte pioniers onze route. We liepen hierna recht door een klein vissersdorpje, wat een leuke ervaring was. Nog leuker werd het toen we gingen lunchen in een winkel centrum dat tussen een paar gigantische flats stond. Niemand in het door ons uitgekozen restaurantje kon engels en tot overmaat van ramp was de hele menukaart in het chinees. Na het vele gelach van zowel ons, het personeel als een aantal klanten kwamen er uiteindelijk wel uit. Wat we alleen niet helemaal meteen begrepen was dat de "thee" die we in het begin kregen bedoeld was om je stokjes schoon te maken. Na de lunch begonnen we aan de klim en kwamen we al vrij snel zowaar op het goede pad terecht. Op de top genoten we van het uitzicht, de zogenaamde wisdom path en uiteindelijk het gigantische boeddha beeld dat rustte bovenaan een trap van 268 treden. Hierna gingen we weer met de kabelbaan naar beneden en terug naar het hostel. Op zoek naar wat eten kwamen we een tentje tegen wat erg goede peking eend zou serveren. Daar hebben we een aantal gerechten van de kaart besteld inclusief de eend die voor onze neus in plakjes gesneden werd. Deze gerechten hebben we gedeeld met z'n allen met wat rijst en daarna zijn we naar een nachtmarkt geweest. Daar konden we echt van alles kopen van kleding tot elektronica. Ik was er goed vanaf gekomen met een mooi nieuw horloge en een leuk stropdas setje.

Na al dat geloop van de vorige dag gingen we voor een iets rustiger tochtje. Het doel was Sai Kung, een vissersdorpje waar we een boot wilden huren. Onderweg stapten we de metro nog uit om het Wong Tai Sin tempelcomplex te bekijken en een busrit later waren we in Sai Kung. Met Joep en Lex ging ik daar voor een avontuurlijke lunch. Langs de kade van Sai Kung waren er een heleboel visrestaurants waar alle waren in gigantische tanken staan uitgestald. Daar kozen we vier willekeurige gerechten en het smaakte allemaal echt heerlijk! Meteen daarna hebben we een bootje gehuurd en zijn we rond Sai Kung gaan varen met een pilsje in de hand, even lekker uitwaaien. Eenmaal terug bij ons hostel hebben we snel wat gegeten, hebben we bier gekocht en zijn we naar Hong Kong island gegaan, het centrum van de stad. Daar zochtten ik, Roy en Remi naar de start van de kroegentocht die we die avond zouden gaan doen. Op het terras van een gebouw op de vierde verdieping begonnen we met indrinken tussen de fel schijnende gebouwen van Hong Kong. De kroegentocht ging langs vier vrij goed weggestopte kroegjes en eindigde in een club waar we helaas nooit waren aangekomen...

Na een beetje uit te hebben kunnen slapen gingen we op de vrijdag naar Macau. Macau was vroeger van Portugal en is nu net als Hong Kong eigenlijk van China maar het is nog steeds wel een apart land. Het staat bekend als de gokstad van Azië en is vanaf Hong Kong makkelijk te bereiken met een ferry dienst. Op onze weg naar de ferry gingen we een stukje door een heel raar klein opgekropt restaurantje dat half onder de snelweg zat. Als een groep van acht lange blanken mannen in Azië zijn we al vaak genoeg raar aangekeken maar dit was wel weer een hoogtepuntje te noemen. Aangekomen in Macau zijn we door een park naar een heuvel gelopen die uitzicht gaf over de stad. Door heel de stad werden voorbereidingen getroffen voor een Grand Prix event dat de komende dagen zou lopen, waar we gelukkig wel het een en ander van gezien hebben. Onze weg vervolgde langs wat typisch Portugese gebouwen en richtingbordjes die zowel in het Chinees, Engels en Portugees waren aangegeven. Na dit oude gedeelte kwamen we aan bij de grote casino/hotels waar we in de avond rond hebben gelopen om te kijken hoe menig Aziaat hier zijn spaargeld verloor. Vervolgens pakten we de ferry weer terug om wat eerder ons nest in te kruipen om goed te kunnen genieten van onze laatste volle dag in Hong Kong.

De eerste stop van de dag was het Kowloon Walled City park, een park met een goed verhaal. Toen de Chinezen Hong Kong aan de Britten verkochten in 1899 wilden ze nog een stok achter de deur houden. Hierom hadden ze een fort wat als verzet tegen de Britten was gebouwd dat nog steeds van China bleef. Echter deed China niets met dit gebied en hielden de Britten hun handen er ook vanaf. Vervolgens vulden de Chinese triades het machtsvaccuum op en viel het gebied snel in verval. Er stonden meer dan 500 illigaal gebouwde flats en de straatjes waren zo klein dat je er niet eens met een fiets doorheen paste. De smerige stad zonder bestuur werd in 1993 ontruimd en met de grond gelijk gemaakt, toen er 40,000 mensen op die paar hectare grond woonden. Nu staat op deze plek een park wat de pijnlijke herinnering toch levend houdt en waar wij in het eind van de ochtend hebben rondgelopen. Daarna hebben we nog een stop gemaakt die ons op 463 treden omhoog voerde naar een tempel met 12,800 boeddha beelden. Vervolgens trokken we door naar Hong Kong Island om daar naar Victoria Peak te gaan voor een uitzicht over de stad. Helaas was de kabeltram nemen een ramp, evenals een taxi maar na veel zoeken zaten we in de bus naar de top. Daar hebben we genoten van het uitzicht van Hong Kong om daarna terug te gaan naar de nachtmarkt, waar ik met Joep op een paar kleine krukjes een biertje heb gedronken. Om Hong Kong nog goed af te sluiten zijn we de stad nog ingetrokken. Een flinke kater en een halve gehoorsbeschadiging later vertrok onze volgende vlucht naar Vietnam alweer, waar de Epic Asian Journey weer vrolijk verder gaat.