Voorbereiding op een trip die ik nooit ga vergeten - Reisverslag uit Breda, Nederland van Jirry Pons - WaarBenJij.nu Voorbereiding op een trip die ik nooit ga vergeten - Reisverslag uit Breda, Nederland van Jirry Pons - WaarBenJij.nu

Voorbereiding op een trip die ik nooit ga vergeten

Door: Jirry

Blijf op de hoogte en volg Jirry

19 Augustus 2013 | Nederland, Breda

Daar sta ik dan weer, op de vooravond van mijn tweede grote avontuur van dit jaar. Na een stage van 3 maanden in Brazilië wordt het nu toch echt nog een tikkeltje gekker. Als lid van Solar Team Eindhoven heb ik dit jaar meegeholpen met het bouwen van een auto op zonne-energie. Het bekende platte vleugel werd uit de deur gegooid en wij hebben in een jaar tijd een 4 persoons auto in elkaar weten te zetten, daarmee 's werelds eerste auto op zonne-energie. Die zowaar zelfs compleet legaal de weg op mag!

Het was hard werken dit jaar, lange dagen, lange nachten, maar onze schoonheid Stella (de naam van de eerder genoemde zonne-auto) werd vorige week al verscheept naar Australië. Ik had toen eigenlijk meteen meegekund maar ik moest zo nodig nog even naar Lowlands en mijn teamgenoten wachten nu reeds op mij down under. Nu vertrek ik morgen eindelijk en ik kan niet wachten om mijn teamgenoten weer te zien en al hun verhalen aan te horen.

Maar waarom nou precies Australië? Om de twee jaar wordt de World Solar Challenge (WSC) gehouden, een race van 3000 kilometer dwars door de woestijn van Australië die gaat vanuit het noorden (Darwin) helemaal naar het zuiden (Adelaide). Tijdens die challenge wordt Stella getest op snelheid, energieverbruik, aantal personen die ze vervoert en hoe praktisch ze is als auto. In onze klasse (de zogenaamde cruiser klasse, de traditionele klasse waar de universiteiten van Delft en Twente bekend mee zijn geworden heet de challenger klasse) hebben wij zo'n 10 tegenstanders van letterlijk overal ter wereld (Duitsland, Japan, Amerika en ook Australië zelf!).

Dit is dus het hoofddoel van mijn reis, maar ik ga nog net ietsje meer doen dan dat, namelijk een hele vette trip door Zuid-Oost Azië met 7 andere teamgenoten. Teamgenoten die ik waarschijnlijk beter als een familie of hele goede vriendengroep kan omschrijven.

Goed, wat ga ik dan precies doen? Mijn reis schema is als volgt:
21 augustus: Aankomst Adelaide, Australië, begin van Trip-up, hierbij reizen we als team de route van de challenge achterstevoren, we gaan van Adelaide naar Darwin
30 augustus: aankomst Darwin en begin verblijf in een schoolgebouw met 2 andere solar teams uit Engeland en Canada. Hier gaan we Stella nog één maand testen en voorbereiden op de WSC
6 oktober: start van de WSC, vertrek vanuit Darwin
12 oktober: aankomst Adelaide, overwinning vieren
15 oktober: vertrek naar Canberra, feestje op de Nederlandse ambassade, begin van een weekje vrij tijd in Australië
24 oktober: vanuit Melbourne naar Singapore vliegen voor vakantie maar ook een event voor een aantal sponsoren
5 november: begin van de zo gedoopte: Epic Asian Journey, vertrek naar Hong Kong
10 november: vertrek naar Vietnam
18 november: vertrek naar Bangkok, Thailand
23 november: begin van een tocht naar Hat Yai, Thailand
28 november: terug vliegen naar Singapore
30 november: aankomst Dubai, aangezien we daar moeten overstappen blijven we daar nog eventjes om Dubai te verkennen
2 december: eindelijk terug naar ons mooie Nederland

Uiteindelijk heb ik dus een flink schema met wat ik allemaal zal gaan doen en ik heb er echt fokking veel zin in. Zonder twijfel komen hier weer prachtige verhalen uit voort die ik in grof detail met jullie zal delen. Ik kijk er nu al naar uit om die ongetwijfeld pareltjes van lappen tekst te gaan schrijven elke week. Dit was hem dan, verwacht rond 30 augustus weer een update over onze avontuurlijke trip-up en het begin van mijn leven in Darwin, Australië.

• 20 Augustus 2013 - 06:24

Cindy:

Heeeel veel plezier daar down under! Geniet, geniet en o,ja geniet..... Dit is a one in a life time experience, tot in december!