Update 8: Singapore: Mijn Azië ervaring #1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jirry Pons - WaarBenJij.nu Update 8: Singapore: Mijn Azië ervaring #1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jirry Pons - WaarBenJij.nu

Update 8: Singapore: Mijn Azië ervaring #1

Door: Jirry

Blijf op de hoogte en volg Jirry

30 Oktober 2013 | Singapore, Singapore

Dus dan sta je met 11 man op het vliegveld van Singapore na een vlucht die zo leeg was dat ik heerlijk kon slapen op de drie lege stoelen achter me. Na de toch wel soepele douane door te gaan kwam er meteen een taxi chauffeur naar ons toe om zijn brood te verdienen. Hij had een busje met precies 11 zitplaatsen en voor 60 Singapore dollar konden we bij het hostel komen. Wat een beetje werd onderschat was onze bagage. Uiteindelijk ben je dan nog geen uur in Azië en zit je dan al in een compleet, en dan bedoel ik ook echt compleet, volgepropt busje dat richting je hostel gaat. Het regelen van dat hostel had ik als toekomstig reisleider van onze verdere trip ook maar op me genomen. Nu moest het natuurlijk wel een goede zijn, want anders had ik 10 man die voor twee weken zou gaan zitten zeuren over hoe slecht ik het allemaal geregeld had. Zo kwamen we dan aan in een gezellig straatje in de Arabische wijk waar ons hostel was, vlak bij de moskee. De receptie van het hostel was erg relax voor het tijdstip (02:00) en onze bedden waren al snel uitgezocht.

Na de welverdiende nachtrust die halverwege verstoord werd door de moskee ging ik mee om Stella af te laden bij een transport bedrijf. Daar moesten er een paar jongens nog wat werk aan Stella doen voor de demonstratie van de komende week. Er werd snel van alles voor ons geregeld zoals een lan kabel om Stella aan het internet te verbinden die door het raam gegooid werd. Na me daar een beetje verveeld te hebben gingen we uiteindelijk terug naar het hostel waar we in de buurt heerlijk en goedkoop gegeten hebben. Alles wat hier op de kaart staat snap ik werkelijk helemaal niks van. Dus het is elke avond en middag iets willekeurig kiezen en hopen dat het te eten valt. Tot nu toe heb ik nog geen slechte ervaringen gehad en de prijs is ook niet om naar huis te schrijven (eten met drankje vaak voor rond de 5-6 euro).

Het werk aan Stella was nog niet helemaal klaar dus een paar jongens moesten nog terug op zaterdag. Omdat ik zelf niks te doen had vond ik het toch een beetje lullig om de stad te gaan bekijken dus heb ik de hele middag een beetje zitten internetten. Wel ben ik nog met Remi, Koen en Ben naar een elektronica zaak gegaan vlak bij het hostel. Het was een bizar warenhuis wat compleet vol gepropt stond met elektronica. De prijzen moest je vragen en begonnen altijd veel te hoog. Daarna wordt er een rekenmachinetje gepakt waar wat nummers op ingetikt werden om uiteindelijk tot een nog steeds te hoge prijs te komen. Ook lagen er ontzettend veel neppe producten waardoor ik toch wel moest concluderen dat je hier echt nooit van je leven iets moet kopen. In de avond begon mijn eerste stapavond in Azië, samen met Koen en Roy. Hier in Singapore begint het nachtleven op een brug vlak bij het uitgaansgebied waar iedereen aan het indrinken is (dat mag gewoon kennelijk, voelt heel raar aan voor een land waar kauwgom illegaal is). Bij de lokale seven/eleven kun je goedkoop drank halen en daarna wegtikken op de brug om dan al dronken de dure (zeg maar 12 euro voor een drankje) clubs in te gaan. Uiteindelijk vonden we een kleiner kroegje met live muziek waar we geen entree hoefde te betalen waar we de avond hebben uitgezeten.

Op zondag ben ik in de middag nog met Koen even naar Little India gegaan. Naast de Arabische wijk waar wij zitten en Chinatown is dit nog een letterlijke afbakening van een etnische groep hier in Singapore. De ervaring van het rondlopen daar was vrij uniek. Ten eerste is het er ontzettend druk en lawaaierig en er lopen ook alleen maar mannen over straat. Wat ze allemaal precies aan het doen zijn weten ze volgens mij zelf ook niet maar er stonden er wel opvallend veel in de rij om geld te wisselen, heel vreemd. Vervolgens kwamen we wat kleding markten tegen die bestond uit rekken en rekken aan aparte kleding en in zwembadjes gesmeten spijkerbroeken. Waar we uiteindelijk belandden was helemaal een apart soort markt. Hier kon je van alles kopen van typisch Indische kleding tot speelgoed en wasknijpers. Na hier een hele foute korte broek te hebben gekocht gingen we weer terug naar het hostel om met NXP de plannen voor de komende week door te spreken.

De volgende dag begon de “werkweek”, onze sponsor NXP wilde ons en Stella namelijk niet voor niets in Singapore hebben. De eerste stop van de week was om Stella aan wat medewerkers van NXP te tonen door Stella onderin de hal van hun gebouw te gaan showen. Het begon even met hard werken toen ik in mijn eentje Stella op de juiste positie moest duwen door de hal heen (met 26 graden en 90% luchtvochtigheid), maar uiteindelijk was de interesse in onze creatie weer erg leuk. Na Remi’s soepele presentatie mocht iedereen die interesse had een kijkje nemen bij en in Stella. Zo liepen er ook op een gegeven moment wat werknemers van Ubisoft voorbij die hier aan de nieuwste Assassins Creed aan het werken waren. Na dit hele verhaal was het tijd om Stella weer te transporteren naar de volgende locatie. Op dinsdag en woensdag zou ze op een beurs komen te staan bij Marina Bay. Het transport ging allemaal prima maar om Stella vervolgens op haar stand te krijgen was nog een heel avontuur. Eenmaal van de vrachtwagen getakeld ging ze de voertuiglift in naar de vierde verdieping. Na veel steken en draaien reden we met Stella zo langs de keuken tot verbazing van het personeel. Bijna bij onze stand mocht Stella niet over het tapijt heen rijden omdat ze bang waren voor lekkende vloeistof (elektrische auto op zonne-energie mensen…). Dus moest er telkens een zeil neergelegd en verplaatst worden om bij onze stand te komen. Na dit avontuur hoorden we geluiden van een borrel een verdieping hoger. Dit was een borrel waar we eigenlijk niet helemaal bij hoorden maar waar we wel mooi gebruik van hebben gemaakt. Om het helemaal bont te maken vroegen we nog “We are the champions” aan bij het duo wat de muziek verzorgde en dan wel toegewijd aan Solar Team Eindhoven. Misschien een beetje arrogant, maar wel leuk! Na de receptie hebben we nog kort door het winkelcentrum gelopen dat bij het convention centrum hoort en daar vooral gelachen om de gondels die langs de winkels op een neer varen. Daarna hebben we voor het centrum gekeken naar een show waarbij er projecties op het opspuitende water werden gemaakt. Hierna zijn we weer richting hostel gegaan om ons voor te bereiden op onze eerste beursdag.

Stella kreeg wel weer haar aandacht op de beurs en ik hoop uiteindelijk veel mensen ervan overtuigd te hebben dat hier echt de toekomst ligt. In ieder geval werd ik weinig tegengesproken en heb ik vooral weer lekker kunnen ouwehoeren over onze creatie. Halverwege de dag ben ik met Joep en Steven nog even langs het Ubisoft kantoor gegaan waar we gister dus wat werknemers van hadden ontmoet. Eigenlijk waren we hier uiteindelijk niet zo welkom als de vorige dag werd voorgedaan, maar het was wel leuk om eens in zo’n kantoortje gestaan te hebben. Na de beurs hebben we weer genoten van de receptie en zijn we uiteindelijk naar de top van het Marina Bay Sands Hotel gegaan (die drie pilaren met die surfplank erop). Na van het uitzicht genoten te hebben zijn we naar Gardens by the Bay geweest, een park met grote kunstmatige lichtgevende bomen. Ook een leuke attractie om weer gezien te hebben. De tweede dag van de beurs was weer ongeveer hetzelfde. Wel kwam de baas van de beurs met zijn delegatie nog even een kijkje nemen bij Stella en ook de Nederlandse ambassadeur was van de partij. Op het einde van de dag hebben we Stella weer via de keuken naar de kelder gebracht om haar weer op de truck te laden voor verder transport.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jirry

Actief sinds 04 Jan. 2013
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 165074

Voorgaande reizen:

11 Juli 2023 - 16 Augustus 2023

Huwelijksreis

01 Juli 2021 - 31 Mei 2023

Duikvakanties

23 Juli 2022 - 13 Augustus 2022

Cambodja 2022

01 Augustus 2021 - 20 Augustus 2021

Backpacken door Griekenland

15 Juli 2020 - 24 Juli 2020

Kasteeltjestour 2020

20 Juli 2019 - 14 Augustus 2019

Roadtrip door voormalig Joegoslavië

18 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Backpacken met m'n lief: Nepal

19 Mei 2018 - 14 Juni 2018

Amerika reis met paps en mams

12 Oktober 2016 - 24 December 2016

The Epic Jirry Journey

23 Juni 2014 - 25 September 2014

Stella reisjes

11 Juli 2014 - 20 Juli 2014

Leipe trips

03 Januari 2014 - 12 Januari 2014

Skivakanties

20 Augustus 2013 - 02 December 2013

Australië en meer

04 Januari 2013 - 26 Maart 2013

Stage in Florianopolis, Brazilië

Landen bezocht: